Pirjo Kortesniemen muistorahasto

Pirjo Kortesniemi 1960-2019

Eläinlääkäri Pirjo Kortesniemi toimi Eläinten terveys ETT ry:n toiminnanjohtajana vuosina 1994-2018. Hänen johtamanaan ETT ry kasvoi tuotantoeläinten terveyden ja hyvinvoinnin tunnustetuksi asiantuntijaorganisaatioksi.

Pirjon johdolla ETT ry ryhtyi kehittämään tuotantoeläinten terveydenhuoltoa ja sen koordinaatiota. Vuosituhannen vaihduttua nämä sisällytettiin yhdistyksen toimintaan tarttuvien tautien riskihallinnan rinnalle, ja terveydenhuollon seurantajärjestelmät Sikava ja Naseva perustettiin. Pirjo ajoi aktiivisesti myös tuotantoeläinten hyvinvoinnin edistämistä ja mm. WelfareQuality®-järjestelmän periaatteiden tunnetuksi tekemistä Suomessa. Hänen uransa kohokohtia oli Sikaloiden terveysluokitusrekisteri Sikavan hyväksyntä kansalliseksi laatujärjestelmäksi vuonna 2013. Tämä näkyy kuluttajalle sianlihan Laatuvastuu-merkkinä.

Pirjo uskoi vahvasti suomalaisen kotieläin- ja elintarviketuotannon vahvuuksiin, ja oli aina valmis tekemään kaikkensa näiden esilletuomiseksi. Hänen panoksensa ETT ry:n ja koko tuotantoeläinten terveydenhuollon kehittämisessä on merkittävä.

Pirjo Kortesniemen muistorahasto

Kunnioittaakseen Pirjo Kortesniemen elämäntyötä ETT ry:n hallitus on 24.5.2019 perustanut hänen nimeään kantavan muistorahaston.

Rahaston tarkoituksena on edistää tuotantoeläinten terveydenhuoltoa, eläintautien riskinhallintaa sekä tuotantoeläinten terveyttä ja hyvinvointia Suomessa. Rahasto toteuttaa tarkoitustaan esimerkiksi jakamalla avustuksia ja stipendejä edellä mainittujen tavoitteiden toteuttamiseksi tai niitä jo merkityksellisesti toteuttaneille. Rahasto on voimassa toistaiseksi ja varoja jaetaan niin kauan kuin varoja riittää.

Rahaston varojen kartuttamiselle on Poliisihallituksen myöntämä rahankeräyslupa (RA/2021/95, kts. liite).

Rahaston varoja voi vapaaehtoisesti kartuttaa lahjoittamalla varoja muistorahaston tilille:
FI17 1544 3000 1230 88 (NDEAFIHH)

Liitetiedostot